Unescova priložnost: STARA igr(ač)a ZA NOVO veselje
Teme: Kultura miru in nenasilja, Medkulturno učenje, Trajnostni razvoj, Trajnostni življenjski slog
Ključne besede: Cilji trajnostnega razvoja (SDG), Naučiti se živeti skupaj, Okolje, Solidarnost, Šport in športne vrednote, Vključenost in pravičnost
Nosilec: Osnovna šola Zreče
Vodja projekta: Lucija Levart (lucija.levart [afna] oszrece.si)
Ciljna skupina: vrtec, OŠ, 1. - 3. razred, OŠ, 4. - 6. razred, OŠ, 7. - 9. razred
Človek se uči, dokler živi. Nikoli ni prepozno in nikoli prezgodaj. Vsekakor ni odveč, da mlade čim hitreje in čim pogosteje v času, ko svetu vlada kapitalizem, kjer je najpomembnejši dobiček, vrednote pa so le mrtva črka na papirju, spodbujamo k premišljenemu ravnanju z materialnimi stvarmi in tako posledično privzgojimo pozitiven odnos do okolja in skrb zanj ter trajnostni način življenja. Dolgoročno smo jih dolžni razviti v odgovorne potrošnike, ki se bodo znali upreti pastem potrošniškega kapitalizma.
Stvari, ki nekomu niso več zanimive, lahko drugemu predstavljajo veliko veselje. Z v kot odloženimi igra(ča)mi je še vedno mogoče kakovostno zapolniti prosti čas nekoga drugega. Prav tako je pomembno, da zavestno in odgovorno ohranjamo izročilo prednikov, da iz spomina obudimo igre dedkov in babic in jih prenesemo na poznejše rodove. Zato je prav in hkrati tudi naša odgovornost, da mlade usmerimo, da bodo zoreli v skupnosti in za skupnost ter ohranili spoštljiv in pozitiven odnos do stvarstva.
Ob družabni igri in menjavanju stvari otroci razvijajo in krepijo tudi zmožnost interakcije, ki ob različnih zaslonih nove dobe le še krni. Otroci skozi igro in druženje ob igri spoznavajo samega sebe, razvijajo domišljijo in ustvarjajo pristne medosebne odnose. Ob menjavi starih igrač se izraža tudi posameznikova skrb za okolje in prihodnost. Prebuditi moramo zavedanje o trajnostnem načinu proizvodnje in porabe. S tem, ko krepimo ekološko ozaveščenost, izboljšujemo kakovost življenja na Zemlji zase in za svoje potomce.
Na šoli smo se odločili, da zaradi nevarnosti vpliva materialistično naravnane družbe in širjenja z njo povezanih nezdravih vrednot v okviru Unesca izvedemo projekt menjave iger, igrač in športnih pripomočkov, ki so še uporabni, a jih otroci ne uporabljajo več, ker so se jih naveličali.
Projekt, ki je namenjen predšolskim otrokom ter učencem razredne in predmetne stopnje, lahko v vrtcu/na šoli izvajate v oktobru, ko obeležujemo teden otroka, ob dnevu Zemlje (22. april), v božično-novoletnem času, ko običajno vsi pretiravamo z nakupovanji, pa je morda čas, da se ustavimo in premislimo, ali res potrebujemo novo igračo, ki bo zanimiva le nekaj dni, ali pa lahko staro zamenjamo za novo, oziroma ob katerikoli drugi priložnosti. Nikoli namreč ni prezgodaj ali odveč, da mlade spodbudimo k premišljenemu ravnanju z materialnimi stvarmi in tako posledično privzgojimo pozitiven odnos do okolja in skrb zanj ter trajnostni način življenja.
Pred izvedbo projekta predšolske otroke/učence nagovorite, da lahko stara igrača nekomu prinese veliko veselja, spodbudite jih, da v šolo prinesejo igrače, igre in pripomočke, ki so se jih sami naveličali in bi jih želeli zamenjati za druge. Prav tako lahko na dan izvedbe projekta skupaj z otroki obudite katero od že skoraj pozabljenih družabnih iger iz časa naših babic, dedkov in jo tako prenesete na poznejše rodove.
K projektu Unescova priložnost: STARA igr(ač)a ZA NOVO veselje, ki se mu boste pridružili na daljavo, se lahko prijavite do 2. oktobra 2020, in sicer na e-naslov lucija.levart@oszrece.si. Najpozneje do 31. maja 2021 na navedeni e-naslov pošljite poročilo s primeri dobre prakse, fotoreportažo ali povezavo do spletnih strani, kjer si bo mogoče ogledati, kako je projekt potekal pri vas. Vsi mentorji boste ob pravočasno poslanem poročilu o delu prejeli potrdilo o sodelovanju v projektu.
Zgrabite priložnost in preplavilo vas bo veselje!