Pojdi na glavno vsebino

Vsebinsko poročilo o delovanju Mreže Unescu pridruženih šol za leto 2024

19. januar 2025

1. Podatki o delovnem telesu

Nacionalna koordinatorica: Mojca Ruter
Sedež nacionalne koordinatorice: Prva osnovna šola Slovenj Gradec

Število zavodov v mreži: V slovenski Mreži Unescu pridruženih šol je v letu 2024 delovalo 137 članic (13 vrtcev (op. 7 vrtcev je pridruženih OŠ), 100 osnovnih šol in 31 srednjih šol). 8 šol se je na novo pridružilo kot člani.

2. Pregled dela Mreže Unescu pridruženih šol v letu 2024

V tem šolskem letu nadaljevali z delom na temo kulture miru in trajnostnega razvoja s poudarkom na transformativnem izobraževanju, ki učencem ne le posreduje znanje, ampak jih tudi aktivno spreminja ter spodbuja njihovo osebnostno rast. Takšno izobraževanje krepi zavedanje o vrednotah miru, sodelovanju in trajnostni prihodnosti, hkrati pa omogoča razvoj osebnostnih veščin (ti. mehkih kompetenc) za življenje v sodobnem svetu. Stalnim Unescovim temam (svetovni mir, človekove pravice, trajnostni razvoj, obeleževanje mednarodnih dni, dediščina) se pridružujejo tudi nove: zelenimo šole (angl. greening schools), izobraževanje o klimatskih spremembah …

Delo šol v ASP mreži v letu 2024 je v prvi četrtini leta zaznamovalo obdobje brez nacionalnega koordinatorja. 3. aprila 2024 je bila po ponovljenem postopku poziva za novo nacionalno koordinatorico imenovana Mojca Ruter, dolgoletna vodja središča za Koroško in knjižničarka na Prvi osnovni šoli v Slovenj Gradcu. Primopredaja z bivšim nacionalnim koordinatorjem je potekala 17. maj 2024 v prostorih ministrstva.

V šolskem letu 2023/2024 je bilo uspešno izvedenih 54 projektov na šolah, ki so obravnavali tematiko iz področja globalno državljanstvo, kultura miru in nenasilja, trajnostnega razvoja in zdravega življenjskega sloga, ter raznolikost in dediščino (naravno, kulturno, snovno in nesnovno).

Spremembe pri izvajanju projektov, april-september 2024. V preteklih letih smo omogočili izvajanje večjega števila projektov v mreži, tudi takšnih manj poglobljenih. V šolskem letu 2023/24 je bilo potrjenih 60 projektov, slabost takšnega števila projektov pa je bila predvsem v tem, da ni mogoče spremljati njihove kakovosti, jih evalvirati, podpirati niti zagotavljati dovolj sodelujočih šol za najbolj kakovostne projekte. Tudi šole same so izrazile mnenje, da je projektov preveč in skupna dejavnost šol razdrobljena. Projekti naj bi bili poglobljeni, celoletni, spodbujali kritično mišljenje, humanitarnost in povezovali mrežo. Tudi pri izvajanju osrednjega letnega dogodka mreže se je v zadnjih letih izkazalo, da je mreža postala prevelika za skupen dogodek, saj se namesto vsebine težišče preusmeri na logistiko. Zato smo projekte razdelili na:

  • na 10 regionalnih oz. krovnih projektov. Vključuje zaključno srečanje, na katerem sodelujejo vsi člani središča;
  • dodatne projekte – 1-3 glede na velikost središča (vključene vsaj 4 šole ASPnet);
  • ostale, ti. šolske projekte. To so dosedanji projekti, ki se izvajajo še naprej, končno poročilo se ne pošlje nacionalni koordinatorici, ki zanje tudi ne izdaja potrdil.

Mednarodna sodelovanja

V poljskem nacionalnem projektu Podari pesem (Gift a Poem) iz fundacije Herbert so sodelovale tudi slovenske šole. https://fundacjaherberta.com/en/herbert-foundation/gift-a-poem/ Marec 2024

Konec aprila sta na 5. svetovnem mladinskem simpoziju v Grčiji (Olimpia) sodelovali Tanja Perša in učenka Žana, OŠ Kapela, in predstavili pustne običaje v Sloveniji.

Survey – Evaluation of UNESCO Associated Schools Network, marec 2024. Nacionalna koordinacija je po posvetovanju odgovorila na anketo za evalvacijo ASPnet med letoma 2017 in začetkom leta 2024.

Sodelovanje na mednarodnem natečaju »When Sound Creates Image!«. Film »The Way of Peace«, ki sta ga ustvarila učenca OŠ Maksa Pleteršnika Pišece z mentorico Katjo Kobe, je bil kot eden izmed 20 najboljših med 210 poslanimi prispevki objavljen na spletni strani ASPnet. The Way of Peace

Nacionalna koordinatorica je bila v juniju 2024 povabljena v Varšavo s strani poljske nacionalne komisije, kjer se je srečala z Lydio Ruprecht, mednarodno koordinatorico ASPnet, Małgorzato Herbich, poljsko nacionalno koordinatorico in vodjo projekta »Gift a poem«, Klausom Schillingom, nemškim nacionalnim koordinatorjem, Ann Beatty, nacionalno koordinatorico Združenega kraljestva in Helene Darne, UNESCO ASPnet in vodja projekta »When Sound Creates Image!«

V oktobru je nacionalna koordinacija pripravila stališče k obravnavani točki v zvezi z evalvacijo ASPnet med 2017 in 2024 (Izvršilni odbor UNESCO, Pariz): Naše sodelovanje v ASPnet mreži ocenjujemo kot pomembno za spodbujanje globalnih vrednot, pedagoškega razvoja in povezovanja med šolami. (…) Pozdravljamo vzpostavitev nove spletne platforme, ki bo olajšala mreženje članov, in predlagamo, da bi se podobne povezovalne dejavnosti, kot so bile izvedene ob njenem nastanku, izvajale redno. Pomembno je, da ASPnet ni le mreža, v kateri sodelujemo, temveč prostor, kjer aktivno soustvarjamo. Poudarjamo tudi željo po več projektih, ki bi omogočili več izmenjav in mednarodnega sodelovanja.

Nacionalne aktivnosti

Nacionalna koordinatorica se je 25. septembra 2024 udeležila slovesne ustanovitve Unescove katedre o izobraževanju učiteljev za trajnostni razvoj na Univerzi v Ljubljani in tudi postala članica nacionalne posvetovalne skupine katedre ob njeni ustanovitvi.

Letošnje strokovno srečanje UNESCO ASP mreže je potekalo 8. in 9. novembra 2024na Prvi osnovni šoli Slovenj Gradec, kjer je nova ekipa nacionalne koordinatorice pripravila bogat program na temo ključnih izzivov izobraževanja za 21. stoletje. Po uvodnih nagovorih Lidije Konečnik Mravljak, ravnateljice gostiteljske šole, in Gašperja Hrastelja, generalnega sekretarja SNKU, so sledila navdihujoča predavanja. Akademski slikar Janez Kovačič je izpostavil umetnost kot ključ do empatije in razvoja, medtem ko je Eva Trpin Fortuna predstavila izkušnje z družinsko humanitarno odpravo na Madagaskar. Veronika Gosak in Alen Kofol sta spregovorila o opolnomočenju učiteljev, pedagoških odnosih in profesionalnosti. Dr. Irena Fonda je predstavila pobudo »Modre šole«, ki spodbuja trajnostno ravnanje in ohranjanje morskega okolja. Drugi dan je bil posvečen dobrim praksam in delavnicam (gradnja snežnih gradov, prostovoljsko delo osnovnošolk,5-minutno mesto, filozofija za otroke, izzivi v mreži …). Program s prispevki in celotno poročilo sta objavljena na www.aspnet.si.

Zaključili smo projekt Dediščina in mladi. Publikacija Dediščina v rokah mladih II, ki jenadgradila publikacijo iz leta 2013, je bila razdeljena šolskim koordinatorjem na strokovnem srečanju v novembru 2024. Delovni listi, ki priročnik nadgrajujejo, so na voljo v virtualni obliki na www.aspnet.si

V letu 2024 se je večkrat sestala posvetovalna skupina nacionalne koordinacije z namenom, da analizira stanje in pripravi vse potrebno za nadaljnje delovanje mreže. Kljub prekinitvi delovanja nacionalne koordinacije v tem šolskem letu smo uspeli organizirati in izpeljati vse načrtovane aktivnosti, projekte in srečanja.

Vsa projektna dokumentacija in letna poročila posameznih središč so shranjena ve-arhivu nacionalne koordinatorice, to je na sedežu Mreže Unescu pridruženih Slovenije na Prvi osnovni šoli Slovenj Gradec.

Poročilo pripravili:

Barbara Urbanija, sekretarka
Urad za UNESCO in članica nacionalne koordinacije Mreže Unescu pridruženih Slovenije

in

Mojca Ruter, knjižničarka
nacionalna koordinatorica Mreže Unescu pridruženih Slovenije

Ljubljana in Slovenj Gradec, december 2024

Vsebinsko poročilo - polna različica

Vsebinsko poročilo - skrajšana različica

Spletno mesto za boljše delovanje uporablja piškotke.
Ti piškotki ne posegajo v vašo zasebnost. Več ...