VČERAJ HIŠICA – DANES ZAKLAD Štanjel - arhitekturna in naravna dediščina
Teme: Kulturna dediščina, Trajnostni razvoj
Ključne besede: Biotska raznovrstnost, Okolje, Umetnost, Voda
Nosilec: Srednja gradbena, geodetska, okoljevarstvena šola in strokovna gimnazija Ljubljana
Ciljna skupina: OŠ, 7. - 9. razred, srednja šola
Štanjel je eno najstarejših naselij na Krasu, prepoznavno po srednjeveškem jedru, kraški arhitekturi, izjemnih urbanističnih posegih arhitekta Maksa Fabianija ter kulturni krajini. S svojo prepletenostjo arhitekture, zgodovine in naravnega okolja predstavlja edinstven primer žive dediščine, ki je še posebej pomembna za razumevanje trajnostnega razvoja, medkulturnega dialoga in varovanja skupnih vrednot.
Projekt ponuja dijakom možnost aktivnega raziskovanja, doživljanja in ustvarjalnega izražanja na temo arhitekturne in naravne dediščine Štanjela.
Cilji zaključnega projekta so spodbujati razumevanje pomena varovanja kulturne in naravne dediščine, razvijati medpredmetno povezovanje (umetnost, arhitektura, zgodovina, geografija, biologija, trajnostni razvoj), omogočiti dijakom senzorično in ustvarjalno izkušnjo dediščine, krepiti občutek pripadnosti lokalnemu prostoru in odgovornosti do skupnosti, povezovati mlade s strokovnjaki in lokalno skupnostjo pri varovanju dediščine, prispevati k uresničevanju vrednot UNESCO: trajnost, mir, medkulturno razumevanje in sodelovanje.
Projekt je namenjen dijakom, učiteljem različnih področij ter lokalni skupnosti. V pripravljalni fazi bomo v sklopu pouka obravnavali pomen Unesca in dediščine, zbirali gradiva o zgodovini in arhitekturi Štanjela, spoznali arhitekta Maksa Fabiania in oblikovali projektne skupine.
S strokovnim vodstvom mentorjev se bomo odpravili na terensko raziskovanje Štanjela. Raziskovali bomo urbanizem, arhitekturne posebnosti in naravne danosti, spoznali bomo Ferrarijev vrt z znamenitim vodnim sistemom in terasami z raznoliko vegetacijo.
Pripravili bomo različne delavnice: risarska, arhitekturna, oblikovanje z naravnimi materiali, fotografska, video in literarno ustvarjalna ter raziskava terena in biotske raznolikosti. Nata način bomo povezali naravoslovje in umetnost, zapis kraškega okolja in njegov umetniški zapis.
Zaključni dogodek bomo predstavili v obliki refleksije z izdelavo razstave na šoli, predstavitev projekta širši javnosti (dogodek v šoli ali lokalni skupnosti), pripravili digitalno publikacijo in šolski časopis.
Več informacij najdete na:
https://www.sggos.si/2025/09/04/unesco-aspnet-projekt-vceraj-hisica-danes-zaklad/