UČENEC POUČUJE: "ZELENA ŠOLA"
Teme: Trajnostni razvoj, Trajnostni življenjski slog
Ključne besede: Cilji trajnostnega razvoja (SDG), Človekove pravice, Demokracija in pravičnost, Okolje, Podnebne spremembe, Solidarnost, Vključenost in pravičnost, Znanstveno izobraževanje
Nosilec: IV. osnovna šola Celje
Vodja projekta: Ksenija Leskovšek Korber (ksenija.lk66 [afna] gmail.com)
Ciljna skupina: vrtec, OŠ, 1. - 3. razred, OŠ, 4. - 6. razred, OŠ, 7. - 9. razred, srednja šola
ZELENE ŠOLE so šole, ki vključujejo trajnostne prakse in izobraževanje v svoje delovanje,
infrastrukturo in kurikulum. Njihov cilj je zmanjšanje okoljskega odtisa ter vzgoja okoljsko ozaveščenih
učencev, ki bodo delovali v smeri trajnostnega razvoja. Zelene šole spodbujajo učence, da prevzamejo
aktivno vlogo pri varovanju okolja, hkrati pa vključujejo trajnostne rešitve v vsakodnevne dejavnosti.
Zelene šole združujejo izobraževanje in prakso ter učencem omogočajo, da ne le spoznavajo trajnostne
koncepte, ampak jih tudi živijo in udejanjajo v vsakdanjem življenju.
Nekaj možnosti za aktivnosti:
praktično delo na šolskem vrtu in visokih gredah,
zbiralne akcije papirja, tonerjev, kartuš, PVC zamaškov,…
likovno, pisno izražanj o zelenih vsebinah;
poiskati razlike med aktivnostmi danes in včasih (kdaj in kaj je bolj zeleno)
razne meritve, izračuni privarčevanega, zmanjšanja onesnaženosti,
športne aktivnosti (hoja, tek kolesarjenje)
medpredmetna povezava,
medgeneracijska povezava,
uporaba digitalne tehnologije pri poučevanju predmeta,
vključevanje zunanjih sodelavcev pri poučevanju (knjižnice, strokovnjaki, komunalne
organizacije,…)
Cilji Zelene šole so zasnovani tako, da spodbujajo trajnostno ravnanje in ustvarjajo okoljsko ozaveščene
posameznike. Glavni cilji so naslednji:
1. Zmanjšanje okoljskega odtisa šole:
• Zmanjšati porabo naravnih virov (voda, energija) in emisije toplogrednih plinov.
• Uvesti učinkovite prakse ravnanja z odpadki, recikliranje in kompostiranje ter zmanjšanje količine
odpadkov.
• Spodbujati uporabo obnovljivih virov energije in zmanjšati uporabo fosilnih goriv.
2. Izobraževanje učencev o trajnostnem razvoju:
• Vključiti trajnostne teme v kurikulume, kot so podnebne spremembe, varstvo narave, trajnostno
kmetijstvo, krožno gospodarstvo in obnovljivi viri energije.
• Učence naučiti, kako njihova dejanja vplivajo na okolje in jih spodbuditi, da sprejemajo
odgovorne odločitve.
3. Spodbujanje trajnostnega vedenja in življenjskega sloga:
• Učence, učitelje in zaposlene naučiti, kako živeti bolj trajnostno, tako v šolskem kot domačem
okolju.
• Spodbujati trajnostne načine prevoza (pešačenje, kolesarjenje, javni prevoz) ter zmanjševati
odvisnost od avtomobilov.
4. Spodbujanje aktivnega vključevanja skupnosti:
• Vključevati starše, lokalne skupnosti in druge deležnike v projekte šole za spodbujanje trajnosti.
• Organizirati dogodke, kot so okoljski dnevi, sejmi ali delavnice, ki širijo ozaveščenost o
trajnostnih praksah.
5. Ustvarjanje okolja za učenje skozi prakso:
• Učencem omogočiti praktične izkušnje z urejanjem šolskih vrtov, vodenjem projektov za
varčevanje z energijo in vodo ter recikliranjem.
• Ustvariti okolje, kjer se učenci učijo skozi aktivno sodelovanje in sprejemanje trajnostnih
odločitev.
6. Povezovanje s svetovnimi trajnostnimi cilji (SDG):
• Zelene šole se povezujejo s cilji trajnostnega razvoja (Sustainable Development Goals – SDG)
Združenih narodov, predvsem s ciljem 4 (kakovostno izobraževanje), ciljem 12 (odgovorna
poraba in proizvodnja) in ciljem 13 (ukrepanje proti podnebnim spremembam).
7. Spodbujanje zdravja in dobrega počutja:
• Zagotoviti zdravo in varno učno okolje, vključno s čistim zrakom, dostopom do naravnih površin
in uporabo ekološko prijaznih materialov.
• Spodbujati zdravo prehranjevanje z uporabo lokalno pridelane hrane in ustvarjanje zdravega
šolskega okolja z zmanjšano izpostavljenostjo kemikalijam.
Pričakovani UNESCO cilji:
ponuditi kakovostno izobraževanje s spodbudnim učnim okoljem,
razvijati kakovostne medsebojne odnose,
razvijati socialne kompetence (nenasilje, strpnost, sodelovanje, spoštovanje, sprejemanje
drugačnosti, itd.),
spoštovanje občečloveških vrednot,
krepiti zdravo samozavest in samopodobo,
razviti medkulturni dialog in jezikovno raznovrstnost,
poglobljena skrb za osebnosti razvoj vsakega posameznika,
učenec soustvarja učni proces,
aktivno sodelovati v svojem intelektualnem razvoju,
izboljša komunikacijske sposobnost,
izboljšati odnose v razredu,
uporabiti in razviti različne učne stile,
v proces izobraževanja vključiti štiri Delorsove stebre izobraževanja,
upoštevati UNESCO načela,
spoznati proces poučevanja in položaja učitelja,
spoznati svojo odgovornost za svoj intelektualni razvoj in svojo vključenost v izobraževalni
proces.
ČASOVNICA:
Prijavnico poslati do 1. 10. 2024.
Aktivnost izvedemo v petek, 4. 10. 2024.
Evalvacijsko poročilo oddati do 30. 10. 2024.
Povezava, do prijavnice in evalvacije, na šolski spletni strani:
https://www.facka.si/ucenec-poucuje/
Po prejeti evalvaciji vam izdamo potrdilo o sodelovanju.
Več informacij najdete na:
https://www.facka.si/ucenec-poucuje/