Barviti svet lišajev
Teme: Trajnostni razvoj, Trajnostni življenjski slog
Ključne besede: Biotska raznovrstnost, Cilji trajnostnega razvoja (SDG), Okolje, Podnebne spremembe, Umetnost, Voda
Nosilec: Gimnazija Gian Rinaldo Carli Koper
Vodja projekta: Nika Erjavec (nikae [afna] ggrc.si)
Ciljna skupina: vrtec, OŠ, 1. - 3. razred, OŠ, 4. - 6. razred, OŠ, 7. - 9. razred, srednja šola
Opis:
Na lišaje večina od nas redko kdaj pomisli, a v resnici jih najdemo skoraj na vsakem deblu ali malo večji skali, bodisi v mestnem parku, na vrtu šole ali v gozdu. Lišaje prepoznamo po pisanih barvah in razvejanih oblikah, s katerimi tvorijo pisane mozaike. A lišaji niso samo pestrih barv, ampak se razlikujejo tudi po različni odpornosti na onesnaževalce. Prav zaradi te njihove lastnosti, se lišaji uporabljajo kot bioindikatorji čistega zraka.
Namen projekta je opolnomočiti otroke in mladostnike, da sami odkrijejo, koliko je zrak v njihovi okolici čist ali onesnažen glede na prisotnost različnih vrst lišajev. V ta namen, otroci in mladostniki sledijo znanstveni metodi in z uporabo osnovnih orodij, kot so povečevalna lupa, ravnilo, določevalni ključ in mikroskop, izmerijo poseljenost različnih vrst lišajev. Meritve se lahko izvajajo v katerem koli obdobju in kraju. Lahko se izvajajo v sklopu znanstvenih dnevov ali kot raziskovalni projekti pri biologiji, kemiji, geografiji in naravoslovju. Primerni so tudi za obeleženje svetovnega dneva voda ali znanosti za mir in razvoj. Pomemben vidik projekta je priblližati otroke in mladostnike naravnemu okolju, ter uporabiti le-to kot učilnico na prostem.
Cilji:
- Pridobiti trajno in uporabno znanje.
- Razviti znanje in veščine za reševanje okolijskih izzivov.
- Spodbuditi samostojno raziskovanje in odkrivanje narave v svoji okolici.
- Obeležiti svetovni dan znanosti za mir in razvoj ter svetovni dan voda.
Način izvajanja:
Odvisno od ciljne skupine, so za izvedbo projekta predvidene različne težavnostne stopnje. Za vrtčevske otroke in tiste iz prve triade je projekt naravnan na bolj osnovni ravni, kjer je poudarek na stiku z naravo in barvitost lišajev. V tem primeru je rezultat likovno delo, lahko tudi na leseni podlagi, kjer otroci z osnovnimi tehnikami predstavijo, kar so videli v naravi. Za otroke druge in tretje triade, se projekt osredotoča na izhod v naravo in osnovne meritve števila lišajev ter njihovo razvrstitev v vrste glede na obliko in barvo. Rezultat je kratek opis najdenih lišajev, lahko pa tudi likovni izdelek. Za dijake in učence osnovnih šol, ki bi radi opravili raziskovalno delo, je predviden izračun indeksa biodiverzitete lišajev in analiza njihove pojavnosti glede na specifičnost kraja. Rezultat je krajša raziskovalna naloga ali prezentacija.
Ne glede na težavnostno stopnjo ali ciljno skupino, vsak udeleženec opravi meritve samostojno na svoji lokaciji. Navodila kako točno opraviti meritve so objavljena na povezavi https://ginnasio-carli.si/licheni/, kjer najdete tudi dodatne informacije o projektu. Rezultate pošljete nosilcu projekta, na naslov nika.erjavec@ggrc.si, ki jih bo objavil na spletni strani Gimnazije Gian Rinaldo Carli ter v živo 20. marca 2025 na sedežu šole. Vsak udeleženec bo dobil potrdilo o sodelovanju.
Časovnica:
Da obeležimo svetovni dan znanosti za mir in razvoj (10. november) bomo v četrtek 7. novembra 2024 v Kopru organizirali tabor določevanja lišajev, kjer bomo predstavili aktivnosti v sklopu projekta. Učenci, dijaki in njihovi mentorji se bodo lahko udeležili delavnic pri katerih bodo spoznali, kako se opravljajo meritve na terenu, kako se uporablja določevalni ključ, kako se določi vrsto lišaja z mikroskopom ali s kemijsko analizo in kako se izračuna indeks biodiverzitete lišajev.
Da obeležimo svetovni dan voda (22. marec) bomo v četrtek 20. marca 2025 v Kopru organizirali ex tempore na temo lišajev in predstavili vse prispele raziskovalne naloge oziroma druge elaborate.
Več informacij najdete na:
https://ginnasio-carli.si/licheni/