Izboljšajmo odnos do hrane
Teme: Kulturna raznolikost, Trajnostni življenjski slog
Ključne besede: Okolje, Solidarnost, Vključenost in pravičnost, Voda
Nosilec: Osnovna šola Leskovec pri Krškem
Vodja projekta: Tanja Lakner (tanja.lakner [afna] gmail.com)
Ciljna skupina: vrtec, OŠ, 1. - 3. razred, OŠ, 4. - 6. razred, OŠ, 7. - 9. razred, srednja šola
V dobi, ko je hrane včasih na pretek, se dogaja, da otroci z njo ne znajo več smotrno ravnati. Povečuje se količina odpadne hrane, na drugi strani pa so nekateri lačni. Tega se vedno bolj zavedamo vsi. Tudi mediji in nekateri trgovci opozarjajo, kako hrana v današnjih časih ne sme biti odpadek. Učence bi radi izobrazili o tem, kako ravnati s hrano, kam z odpadno hrano in kam s hrano, ki ostane nerazdeljena. Naučili se bodo sami pripraviti količinsko primeren uravnotežen obrok. Naučili se bodo razumeti in spoštovati prehranjevalne navade različnih narodov in skupnosti. Predvsem pa bodo lahko spreminjali sebe in svoj pogled na ravnanje s hrano.
Otroke želimo ozaveščati o količini odpadne hrane, za katero si želimo, da bi je bilo čim manj, zato lahko sami zmanjšajo količino odpadkov in smotrno sooblikujejo jedilnike. Projekt bo potekal skozi celotno šolsko leto. Namenili mu bomo razredne ure, ure gospodinjstva, opozarjali med samimi obroki. Še posebej se bomo posvetili mlajšim otrokom v podaljšanem bivanju, ki odhajajo na kosila z učitelji. Le-ti so še zelo odprti za preizkušanje različne hrane, usmerjanje učiteljev je pri njih še nekaj vredno, saj izoblikujejo svoj odnos do hrane in morebitnih odpadkov. O odnosu do hrane in jedilnikih spregovorimo tudi na šolski skupnosti in s tem damo besedo vsakemu oddelku preko razrednih predstavnikov. Učenci lahko s svojimi predlogi dejansko vplivajo na izbor jedilnikov in na zmanjševanje odpadne hrane.
Odnos do hrane je zelo povezan tudi z odnosom do drugih stvari. Izredno pomemben je tudi odnos do kuharjev, besede »dober dan«, »prosim«, »hvala« morajo postati del učencev. Ko ozavestijo, da mora hrano nekdo pripraviti, postreči, pospraviti, da brezplačnih kosil ni, da je tudi zavržena hrana strošek, bodo lahko spremenili oziroma izboljšali svoj odnos do hrane. Zato je potrebno z njimi delati in jih usmerjati z različnimi dejavnostmi. Vključiti jih je potrebno v načrtovanje in tudi v evalvacijo dejavnosti.
Želimo uzavestiti pomen uravnotežene prehrane, naučiti učence oceniti svoje (količinske) potrebe po hrani, zmanjšati količino odpadne hrane, koristno razdeliti nerazdeljeno hrano, razvijati odnos do hrane pri učencih, ki imajo brezplačno kosilo, razumeti in spoštovati prehranjevalne navade različnih narodov in skupnosti, spreminjati sebe in svoj pogled na ravnanje s hrano, razviti kritičen odnos do sporočil na embalaži (bio, eko, brez sladkorja, brez glutena, …), spodbujati učence h kulturnemu uživanju hrane. Hkrati jih želimo naučiti, da naše ravnanje s hrano in drugimi viri, vpliva na nas, naše okolje, našo državo, na ves svet, na podnebje. Učenci naj bi pridobili znanja in spretnosti, s katerimi bi lahko oni sami spreminjali sebe in kasneje svet.
Prijava na projekt bo potekala v mesecu septembru. Do 15. septembra 2020 se zainteresirane šole prijavijo preko spletne strani (Razdelek za koordinatorje). V primeru težav bomo prijave sprejemali tudi po elektronski pošti. Vsak prejeti mail potrdimo s povratnim sporočilom. Projekt bo potekal na daljavo in sicer celo šolsko leto. V vabilu bodo šolam poslane smernice za izvedbo projekta. Šole ga izvedejo na svoji šoli, zaželjeno pa je tudi medsebojno povezovanje in mreženje. Poročila pričakujemo do konca meseca maja 2021. Potrdilo o sodelovanju dobi šola in oseba, ki napiše in pošlje poročilo o delu. V poročilu na kratko zapišete kaj in kako ste izvedli, svoje ali vtise otrok, dodate kakšno fotografijo ali graf. Z ustreznimi prilagoditvami je projekt primeren tudi za vrtce, saj se odnos do hrane izoblikuje že zelo zgodaj.