Tujejezični recital Jezik - kultura in tradicija
Osrednja tema: Trajnostni način življenja
Sorodne teme: Materni jezik, Priložnosti za mlade, Vrednote in stališča
Nosilec: Gimnazija Škofja Loka
Ciljna skupina: OŠ, 1. - 3. razred, OŠ, 4. - 6. razred, OŠ, 7. - 9. razred, srednja šola, vrtec
Projekt Jezik - kultura in tradicija poudarja pomen rabe tujih jezikov skupaj z rabo materinščine. Jezik je orodje za sporazumevanje, obenem pa se z jezikom učimo kulture naroda, spoznamo njegovo zgodovino in kulturno dediščino. S temi spoznanji širimo obzorja znanja in duha, našo toleranco do drugačnih, predvsem pa bogatimo svojo lastno izobrazbo.
S prihodom jeseni v Škofjo Loko pride tudi več kot sto dijakov in učencev Unescovih šol Slovenije. V Sokolskem domu s svojimi raznovrstnimi umetniškimi nastopi sooblikujejo nacionalni projekt Tujejezični recital Jezik – kultura in tradicija, ki ga za Unescovo ASP mrežo vsako leto pripravi Gimnazija Škofja Loka. Oktobra 2019 je potekal že 19. tujejezični recital, udeležilo se ga je 14 šol iz Slovenije, sodelovala pa je tudi dijakinja s Himmelev gimnazije na Danskem. Recital, ki je potekal pod skupnim naslovom Zgodbe evropske dediščine nam je prinesel zanimive, pisane in poučne utrinke iz slovenske in evropske kulturne dediščine. Učenci z OŠ Rakek so obudili običaj »polhanja«, slišali smo zgodbe o junakih slovenskih ljudskih pripovedk: učenci z OŠ Preserje pri Radomljah so nam predstavili sodobnega Kralja Matjaža, z učenci OŠ Stražišče je na konjiču prijahal Martin Krpan, učenci z OŠ Koroška Bela pa so nam na izviren način orisali legendarnega Franca Koširja, člana ansambla bratov Avsenik. Dijaka EGSŠ Radovljica sta zaigrala na »fajtonarco« in zapela avtorsko pesem. V pesmih in poeziji učencev iz Turnišča smo lahko začutili lepoto prekmurskih ravnic. Zanimiv je bil prispevek OŠ Gorje, ko so kot posebno dediščino učenci predstavili jezik gluhih in naglušnih. Po svetu so nas najprej z raznovrstnimi izštevankami popeljali mladi iz Mojstrane, dijaki s Ptuja so nam pripravili druženje s harfo, ob pripovedi danske dijakinje smo spoznali prvo dansko kraljico, v interpretaciji dijakov Gimnazije Celje – center je čudovito zazvenela ruska poezija, v interpretaciji dijakov Gimnazije Ledina pa Shakespearova pesem The Seven Ages of Man. Učenci OŠ Davorina Jenka Cerklje so nam zapeli in zaigrali irsko pesem o wrenu (stržku), ki jo tam pojejo na štefanovo. Raznolikost in kulturno različnost so na koncu povezali in zaokrožili dijaki jeseniške gimnazije s pesmijo Malo miru.
S tujejezičnim recitalom smo v veliki meri dosegli cilje, ki smo si jih zastavili: popularizirali dediščino, povečali smo zavest o skupni zgodovini in vrednotah in krepitvi občutka pripadnosti k skupnemu evropskemu prostoru, povečali zavedanje o vrednotah dediščine in njenem pomenu za posameznika in družbo ter spodbudiliustvarjalen pristop do dediščine.
Vse udeležence je pozdravil in se jim zahvalil za umetniške prispevke ravnatelj Gimnazije Škofja Loka in koordinator Unescove ASP mreže šol Jože Bogataj.
Recital sta v letošnjem letu organizirali in koordinirali profesorici Špela Oman in Ana Prevc Megušar, vodila pa sta ga Lan Mohorič Bonča in Manca Tolar in 2.bc razreda.
Tekst: Ana Prevc Megušar
Fotografije: Jan Oman, 2. b